SJÄLVFÖRSVAR, MENTAL & FYSISK TRÄNING

Shorinji Kempo erbjuder varierad och mångsidig träning som kan utövas av alla

Shorinji Kempo Stockholm Södra

Anmäl dig till en prova-på-träning!

Vi återkommer med all information du behöver för att komma igång.

Namn*

Email*

Träning*

Tjejträning

Anmäl dig till en tjejträning!

Välkommen att prova Shorinji Kempo – modern och effektiv självförsvarsträning som bygger på teknik, snabbhet och balans. Träna i en klubb med flera kvinnliga europamästarinnor. Vi erbjuder ett prova-på-tillfälle för enbart tjejer där du i lugn och ro kan testa om denna träningsform är något för dig.

Vi övar losstagningar, försvar mot slag, sparkar och fasthållningar, och använder kroppens svaga punkter för att övermanna en starkare motståndare.

Dagen leds av Hanna Svedberg, 2 dan, dubbel europamästarinna, lördagen 3 september kl 15-17 på Östgötagatan 17.

Använd gärna anmälningsformuläret nedan för att meddela din närvaro.

Namn*

E-post*

Ålder*

Vanliga Frågor

Ja, alla kan träna utifrån sina egna fysiska förutsättningar, det passar killar såväl som tjejer, oavsett ålder och tidigare träningserfarenhet.
Ja. I början av varje termin har vi pass som är anpassade för att visa upp alla sidor av Shorinji Kempo, men det går precis lika bra att börja mitt i terminen. Det är bara att anmäla sig!
Träningen är uppbyggd på ett sådant sätt så att det går att anpassa efter förmåga. Vi strävar alltid efter att pusha lite extra men det är upp till var och en att lägga det på en lagom nivå. Det viktiga är inte var man börjar utan att man rör sig framåt!
Det går bra att träna i vanliga träningskläder (helst utan dragkedjor), man kan köpa en dōgi (vit träningsdräkt) när man har tränat ett tag. Vi tränar barfota och använder inga smycken eller klockor under träningen för att undvika skador.
En av de stora fördelarna med Shorinji Kempo är att alla tränar tillsammans. Detta gynnar både nybörjare och de som tränat längre; när man måste lära ut tvingas man reflektera över sin egen teknik. På måndagar tränar de med svart bälte separat och alla andra tillsammans, övriga dagar tränar samtliga tillsammans. Vissa delar av träningen är dock uppdelad i grupper, där alla får träna på tekniker för sin nivå.
Nej, till att börja med behöver man inte det, det duger bra att träna i en vanlig tröja och ett par träningsoverallsbyxor. När man har tränat ett tag kan det vara bra att förutom en dōgi skaffa lite personliga skydd, som t.ex. handskar, tandskydd och suspensoar. Fråga en instruktör om hjälp när du känner att du vill införskaffa sånt.
För vuxna har vi instruktörsledd träning tre gånger i veckan och ett pass med fri träning. Barnen tränar två gånger per vecka. Man behöver givetvis inte träna alla träningspass om man inte kan, det viktigaste är att man tränar regelbundet. Ju oftare man tränar, desto mer framsteg ser man i sin träning, både fysiskt och tekniskt.